Svenska Karateförbundet gör en varumärkesförflyttning och logotypen byter utseende.
-
-
Skapad: 01 JUN 2016 10:35
Det är ingen revolutionerande designförändring på logotypen, alla känner fortsatt igen sig, men innebörden av förändringen av varumärket är desto viktigare.
"Hittills har vår logo representerat Svenska Karateförbundet som sådant, vi vill att den nu ska stå för vår den gemensamma svenska Karate-familjen vi arbetar för, snarare än bara för sätet av dess administration." säger generalsekreterare Sarah Wennerström
"Alla våra medlemsföreningar ska kunna använda vår logo i sin marknadsföring och vid evenemang och känna sig stolta över den."
Varför Karate "Sweden" och inte Sverige?
"All karate är per definition internationell - det ingår i vår kultur och i kopplingen till våra rötter. Vi vill att en och samma logo ska vara gångbar i alla lägen och engelska är det vanligast förekommande globala språket. Det kommer också finnas alternativ där emblemet kan kompletteras med text på både svenska och engelska."
Det nya logon kommer under en period leva parallelt med den föregående, tills den gamla fasats ut automatiskt i takt med att förbundet tar fram nya artiklar och trycksaker. Det formella namnet Svenska Karateförbundet ändras inte.