Hoppa till sidans innehåll

Utdelning av Idrottslyftet 2017 är klar

2017-06-21 10:01
Rekordmånga ansökningar har lämnats in för Idrottslyftet 2017. Nu är fördelningen klar.
  • Uppdaterad: 2017-11-06 09:12

”Våra ansvariga Idrottslyfts-administratörer har haft en mycket stor utmaning i år. Vi har aldrig förr haft så många ansökningar, vilket har gjort handläggningen mer omfattande än förut och det har tagit lite mer tid än väntat. Vi har i år fått in 225 ansökningar om totalt ca 7,7 miljoner kronor, detta att jämföra med de ca 2,2 miljoner kronor vi har till vårt förfogande att fördela. Det är naturligtvis väldigt positivt att så många föreningar vill utveckla sin barn- och ungdomsverksamhet och vi kan bara önska att vi hade haft mer pengar att dela ut. Nu ser dock verkligheten ut som den gör och utifrån det har vi gjort vårt bästa för att hitta en bra spridning.” säger Sarah Wennerström, generalsekreterare.

Idrottslyftet är regeringens extra satsning på Barn- och ungdomsidrott och syftar till att så många som möjligt ska idrotta så länge som möjligt i en så bra verksamhet som möjligt. Jämfört med tidigare har årets Idrottslyftsmedel varit något mer styrt än tidigare, detta med anledning av att Riksidrottsförbundet har varit väldigt tydliga med hur de statliga medlen ska fördelas. 

Rutinerna kring Idrottslyftet 2017 har därmed också sett något annorlunda ut jämfört med tidigare år. Detta gäller såväl själva IL-applikationen som tidsplan, ansökningsförfarande och information om beslut.

Från och med 2017 fokuserar satsningen på att utveckla befintlig verksamhet i linje med idrottens långsiktiga strategier, snarare än kortsiktiga enskilda projekt. Förbundet har i direktiv till föreningarna försökt att vara så tydliga som möjligt med att informera om de fyra prioriterade utvecklingsområdena och vad de innefattar. Vi märker dock att många ansökningar ändå till trots tyvärr missar målet och inför ett eventuellt Idrottslyft 2018 ska vi bemöda oss om att vara ännu tydligare. Vi vill dock redan nu understryka vikten av att noggrant läsa igenom direktiven för ansökningarna innan dessa skickas in.

I processen att ta beslut om varje ansökan är det många parametrar att ta hänsyn till, som t ex:

- Hur väl stämmer ansökan in med de direktiv vi har för respektive utvecklingsområde? 
- Hur stor barn- och ungdomsverksamhet har föreningen?
- Har föreningen betalat sina avgifter till SF och SDF?
- Har föreningen tidigare fått idrottslyftsmedel och i så fall till vad? Och har föreningen då återrapporterat tidigare projekt?
- Hur får vi mest karate för våra pengar?

Nu är beslut fattade och resultatet finns att hämta på respektive förenings sida på IdrottOnline under fliken ”Idrottsmedel”.
Där syns status för varje enskilt ärende ID: Godkänd för utbetalning, Godkänd med förbehåll eller Avslag.

Observera att ni själva måste gå in på IdrottOnline och hämta informationen, inga separata mail skickas ut (med undantag för ”godkänd med förbehåll”).

Föreningar med ärenden som har status ”godkänd med förbehåll” har fått ett separat mail med instruktion om hur de godkänner förbehållet. Om förbehållet inte godkänns eller om det finns frågor kring det kontaktas kansliet via This is a mailto link.

De ärenden som förbundet registrerar för utbetalning i Idrottsmedelapplikationen under en vecka (måndag-söndag) utbetalas av RF till föreningen tisdagen veckan därpå.

Återrapportering av varje ärende görs av föreningen på sedvanligt sätt via IdrottOnline.

Vi önskar föreningarna lycka till med sina utvecklingsprojekt!

Epost: Adressen Gömd

Gilla oss på Facebook!



 

vaccinera

 

Antidoping

  rig_2_COLOR

 

  

 

 

 

Postadress:
Svenska Karateförbundet
Arenavägen 55,7 tr
121 77 Johanneshov

Kontakt:
Tel: +46859760490, +46859760493
E-post: This is a mailto link