Utmärkelse till Karate-pionjär från Göteborg

07 MAR 2016 10:05
Under Karateförbundets Årsstämma, den 5 mars, tilldelades göteborgaren Ove Viggedal, från föreningen Kungsbacka Karateklubb, Svenska Karateförbundets högsta förtjänsttecken för alla sina år som ideell eldsjäl inom Karate.
  • Skapad: 07 MAR 2016 10:05

Han får det för det med följande motivering vilken anfördes av generalsekreterare Sarah Wennerström:

"Jag vill poängtera vilket stort stöd den här personen är i förbundets dagliga verksamhet.
Jag har genom mitt arbete som GS lärt känna denna person som en rak, rättfram människa med stort hjärta och mycket humor, som oförtrutet och effektivt arbetar med svensk karates bästa i fokus. Han är driven, idérik, noggrann i sitt uppdrag och utan tvekan en välförtjänt mottagare. Som tack för ett mångårigt engagemang och ditt stora stöd till svensk karate vill jag härmed å förbundets vägnar be Ove Viggedal komma upp och ta emot vårt högsta förtjänsttecken."

Ove Viggedal, som fyllde 62 år samma dag som stämma ägde rum, har tränat sedan 1971 och drivit klubb sedan 1985. Han är fortfarande aktiv som föreningsledare, instruktör, utövare samt innehar förtroendeuppdrag inom Karateförbundets Domarkommitté, både som ledamot och aktiv domare. En av hans hjärtefrågor inom kommittén är att träna upp yngre förmågor i den svåra domarrollen och att få fler kvinnor att ta licenser. Ove är också en av Sveriges få internationella domare inom Karate, högt rankad inom världsförbundet World Karate Federation, och ägnar en stor del av sin tid att arbeta som svensk representant på tävlingar utomlands. Han mottog tecknet av SKF ordförande Urban Andersson under dundrande applåder.

Kontakt Ove Viggedal:
Nordhemsgatan 33