Svenska framgångar i Karate på Premier League

28 SEP 2015 13:18
Premier League tävlingen German Open i Karate ägde rum i tyska Coburg 26-27 september med flera fina svenska insatser.
  • Skapad: 28 SEP 2015 13:18

På tävlingen deltog 719 tävlande från 55 länder och svenska truppen mötte stenhård konkurrens. För några av de svenska deltagarna var tävlingen också en förberedelse inför JVM i Indonesien i november.

Bästa svenska prestation gavs av damlaget i grenen Kata (form och teknik) som på sin första premier league någonsin tog hem bronset i seniorklassen. Dessa unga tjejer har tränat tillsammans i ca 1 år och är till vardags hemmahörande hos klubben Wakajishi i Stockholm. Laget består av Lina Wåglund (17 år), Joanna Högström (18 år) och Alexandra Löwenadler (17 år). Lag-Kata är en komplex gren med hög svårighetsgrad som ställer mycket stora krav på gemensam träningsplanering, disciplin och teknisk svårighet, för dels individen själv samt synkroniseringen inom laget.

Laget är tidigare flerfaldiga svenska mästare, nordiska mästare 2015 samt har ett brons från Region-EM 2015.

”Det här unga laget är precis i början av sin karriär och spås en mycket ljus framtid. Det är definitivt ett lyft för svensk karate och grenen lag-Kata och det ska bli riktigt kul att följa dem på vägen framåt”.
säger Sarah Wennerström, generalsekreterare, Svenska Karateförbundet.

Svenska truppen stod övergripande för bra insatser med flera topp-tio placeringar:

5:e plats            Lina Wåglund, individuell Kata dam

7:e plats            Khai Truong, individuell Kata herr

5:e plats            Sabina Lääveri, Kumite (fight) dam, -55 kg

9:e plats            Jonathan Hydén, Kumite (fight) herr, +84 kg

Kontakt

Damlag Kata/Wakajishi:        This is a mailto link / 076-192 73 23, 070-579 22 11

Coacher German Open:
Ass. Förbundskapten Kata     Karin Hägglund 070-960 12 39