EM-medalj i Karate till Stockholm!

08 JUN 2015 14:09
6-7 juni ägde Karate-EM för Regioner rum i Paris.Karate-Sverige representerades av två regioner, Mellersta och Stockholm, där Stockholm kom hem med en bronsmedalj i bagaget efter att ha slagit hemmanationen Frankrike, en mycket fin prestation.
  • Skapad: 08 JUN 2015 14:09

På Region-EM tävlar man uteslutande i lag och för sin region/distrikt. Det är mycket hård konkurrens på tävlingen och tävlingsformen i lag ställer höga krav på deltagarna.

Det bronsvinnande damlaget tävlade i disciplinen Kata, i klassen för kadetter & juniorer (16-17 år) och bestod av Joanna Högström, Lina Wåglund och Alexandra Löwenadler.

Senast vann samma lag guld på Nordiska Mästerskapen på Island i april, då tävlande för landslaget. Nu var det alltså dags för nästa internationella nivå men genom sitt distrikt. I lag-kata uppvisas form och tekniker vilka ska synkroniseras av alla i laget, utföras korrekt och genomföras med tajming och kraft, något som kräver hög koncentration och fokus. Matchen avslutas med Bunkai, en realistisk uppvisning av hur självförsvarsteknikerna appliceras på motståndare.

Lagets Joanna Högström, som till vardags också studerar vid Karategymnasiet, var glad och omtumlad efter vinsten: ”Det känns bra, vi är nog alla lite förvånade hur bra det faktiskt gick med tanke på det tuffa motståndet! Vi gick in för att vinna varje match och försökte fokusera på en match i taget. Vi kände att allting satt, vi var säkra på mattan och hade framför allt roligt när vi körde! Vi hade en grym coach (Sadik Sadik) och resten av svenskarna på plats var en fantastisk hejarklack som gav oss mycket stöd.”

Det unga laget spås att gå en ljus framtid till mötes. Till vardags tränar de hos Wakajishi Karateklubb i Stockholm och tillhör också svenska landslaget. Stockholms distriktstränare är Sadik Sadik, Conny Helgesson-Ferm och Emma Helgesson.

Laget:                                        Joanna Högström 0707-55 51 41
Coach/Distriktet:                        Sadik Sadik 0762-83 86 06
Svenska Karateförbundet:        Generalsekreterare Sarah Wennerström 0738-11 37 98